Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2019 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. Op basis van deze visie wordt met betrokken partijen in het gebied gewerkt aan een “ruimtelijk kader” als onderlegger voor concrete planvorming. | |||
Besluitvorming | |||
Daarnaast heeft het college een aantal intentieverklaring afgesloten met Explorius over de realisatie van de fastfood locaties en met Postillion over de realsiatie van een carpool. en en anterieure overeenkomsten gesloten met de betrokken partijen in het gebied om te komen tot een ruimtelijk kader. Op 31 januari 2017 besloot het college de leidraad vast te stellen ten behoeve van de aanbesteding van de reclamemast. Op 1 april 2017 bleek dat alleen Explorius heeft ingeschreven als exploitant van de reclamemast. De gunning is vervolgens opgeschort in afwachting van ontwikkelingen van de ruimtelijke kaders. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Vanuit de ambitie voor een locatie voor ‘waardevast ondernemen en slimme mobiliteit” worden er een aantal elementen onderzocht die in, in samenhang, een ruimtelijk kader kunnen vormen om aan de ambitie te voldoen: Er liggen raakvlakken met de verbreding van de A1 (verplaatsing carpool komt daar uit voort) en de aanleg van de snelfietsroute naar Zutphen. Verder is de bereikbaarheid van de locatie een punt van aandacht. Momenteel wordt door Adviesbureau RHDHV heeft onderzocht wat de gevolgen zijn voor de doorstroming op de kruising Zutphenseweg/Zweedsestraat in geval de toevoeging van de functies in dit plangebied. De resultaten zullen nog worden aangeboden worden aan college en raad in het derde of vierde kwartaal 2019. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Er ligt een kader vanuit de visie stadsassen en vanuit het reclamebeleid A1. Deze wordt nu nader uitgewerkt in ruimtelijke kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
De Stadsentree is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,096 miljoen (verwachte uitkomst jaarrekening 2018) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele positieve boekwaarde van €0,45 miljoen per 1-1-2019. De nog te maken kosten zijn €0,66 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,055 miljoen. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. De huidige activiteiten lopen in de pas met de grondexploitatie. Verdere afspraken met stakeholders kunnen later in het jaar wel aanleiding zijn tot voorstellen tot aanpassingen. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Geen afwijkingen op bij de verwachte planuitkomst (stand jaarrekening 2018) gemelde €0,093 miljoen negatief planresultaat. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen:
Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van €0,275 miljoen. Nadere toelichting: | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
• Vaststellen ruimtelijk kader Stadsentree inclusief financieel kader (actualisatie grex) door college in het derde kwartaal 2019 en door de raad in het vierde kwartaal 2019. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horeca onderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken. | |||
Overige informatie |