Het programma veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, aanpak woninginbraken en jeugdcriminaliteit, geweld op straat, voetbalvandalisme en gewelddadig extremisme. Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Minder Criminaliteit
Minder Criminaliteit
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de maatregelen uit de meerjarenvisie Veiligheid 2015-2018 uit waarbij we in 2019 de focus leggen op de volgende speerpunten: - Terugdringen van drugs en woongerelateerde overlast;- implementatie maatregelen uit herijkte drugsnota.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Intensiveren van de aanpak ondermijning en weerbaarheid
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Zowel lokaal, regionaal als landelijk organiseren wij samen met betrokken partners de vroeg signalering en aanpak van radicalisering. Dreigende situaties rond radicalisering worden doorgeleid naar de regionale casustafel.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Minder overlast
Minder overlast
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Vergunningverlening en advisering bijzondere wetten (horeca, evenementen, coffeeshops en seksinrichtingen) waardoor 100% van de vergunning-plichtige bedrijven en organisaties voldoen aan alle wettelijke eisen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Het toezicht houden en handhaving op de naleving van de regels in het publieke domein, door uitvoering van de activiteiten die zijn vastgelegd en geprioriteerde in het Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP)
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Opstellen procesbeschrijving voor alle doelgroepen waarvoor een persoonsgebonden aanpak nodig is (voetbal; rode groep, jeugdgroepen, veelplegers, extreem woonoverlastplegers, personen in verwarring) inclusief een escalatiemodel en voeren deze uit in samenspraak met o.a. het veiligheidshuis.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Minder onveiligheidsgevoelens
Minder onveiligheidsgevoelens
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de aanbevelingen op basis van de Sentimentenmonitor uit (inclusief eenmeting).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Voor ieder winkelgebied en alle bedrijventerreinen verkrijgen en behouden wij het keurmerk veilig ondernemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Alle nieuw te bouwen woningen en ook de woonomgeving voldoen aan het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Het aantal woningen onder keurmerk blijft minimaal gelijk. Het aantal woninginbraken daalt elk jaar met 5%.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Verminderen van brandrisico
Verminderen van brandrisico
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Bewaken en monitoren prestaties veiligheidsregio /regionale brandweer.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Voorbereiden en uitvoeren van de gemeentelijke crisistaken.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2019
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
Afrekening veiligheidsregio IJsselland 2018 | 1.2 Openbare orden en veiligheid | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Het saldo van de jaarrekening 2018 van de VR IJsselland komt uit op €1,45 miljoen voordeel (waarvan €500.000 een eenmalige bijdrage van het ministerie J&V voor het uitwerkingskader meldkamer, bedoeld om onder andere de achterblijvende kosten te betalen).Het overige voordeel €954.308 vloeit eenmalig terug naar de gemeenten via de verdeelsleutel, voor Deventer een bedrag van €180.901. | ||||
Evenementen | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen De capaciteitsbehoefte voor vergunningen evenementen is sterk toegenomen. Bij besluitvorming VJN 2019 is dan ook besloten per 1-1-2020 meer capaciteit beschikbaar te stellen, ook in 2019 is er sprake van meerkosten ad €50.500,-Met name voor zogenaamde C-evenementen is het noodzakelijk dat hier meer capaciteit op aanwezig is binnen de organisatie dan thans het geval. Dit zijn complexe evenementen met steeds groter wordende veiligheids- en omgevingsvraagstukken welke gepaard gaan met overleg met verschillende partijen (politie, toezicht, provincie, etc.). Daarnaast zien we bij de evenementen dat er steeds vaker op voorhand bezwaren van de omgeving (zoals omwonenden en horeca) komen, waardoor het proces van vergunningaanvraag steeds complexer wordt. Om de vergunningen goed te blijven verlenen is capaciteitsuitbreiding nodig. Dit betreft in die zin een uitvloeisel van bestaand beleid welke een groei in zich heeft onder de noemer Deventer evenementenstad. | ||||
Vergunningverlening, toezicht en handhaving | 1.2 Openbare orde en Veiligheid | Overige afwijking | ||
Dekking vanuit ander programma Vanwege de overdracht van taken aan gemeenten op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) bij provinciale inrichtingen zijn in 2014 structurele middelen aan het gemeentefonds toegevoegd. Met ingang van 2019 is dit bedrag voor Deventer €33.000,- hoger. Dit bedrag was gestald bij het programma algemene dekkingsmiddelen. | ||||
Horeca / bibob | 1.2 | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen De capaciteitsbehoefte voor vergunningen Horeca / bibob is sterk toegenomen. Bij besluitvorming VJN 2019 is dan ook besloten per 1-1-2020 meer capaciteit beschikbaar te stellen, ook in 2019 is er sprake van meerkosten ad €88.000,-De capaciteitsbehoefte bij horeca is in 2018 sterk toegenomen door het instrument Bibob (standaard Bibob toets die wordt uitgevoerd voor alle horeca vergunning aanvragen). Dit instrument is in het kader van ondermijning ingevoerd en werpt zijn vruchten af. Enerzijds zijn er vergunningen niet verstrekt door de toepassing van deze regelgeving. Daarnaast zijn verschillende aanvragen teruggetrokken (of niet eens ingediend) nadat men hoorde dat de gemeente Deventer een Bibob onderzoek uitvoert naar aanvragers. Ook stijgt het aantal horecazaken in Deventer, dit betekent niet alleen dat bij de start van de onderneming de vergunningen worden afgeven, maar ook dat bij elke wijziging van de organisatie, de leidinggevenden en van terrassen wijzigingen in de vergunningen moeten worden doorgevoerd. | ||||
Technische wijziging | diverse | |||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 10.044 | 309 | 10.353 | 196 | 10.549 |
Baten | 626 | 0 | 626 | 205 | 831 |
Saldo | -9.418 | -309 | -9.727 | 9 | -9.718 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | |||
Vergunningverlening, toezicht en handhaving | Lasten | 33 | ||
Evenementen | Lasten | 50 | ||
Technische wijziging | Lasten | 25 | ||
Horeca / bibob | Lasten | 88 | ||
Totaal lasten | 196 | |||
Afrekening veiligheidsregio IJsselland 2018 | Baten | 180 | ||
Technische wijziging | Baten | 25 | ||
Totaal Baten | 205 | |||
Saldo | 9 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 6 | 88 | 95 | 0 | 95 |
Putting uit reserves | 28 | 373 | 401 | 0 | 401 |
Saldo | 22 | 284 | 306 | 0 | 306 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Begroting 2019 | 10.044 | 626 | -9.418 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 245 | 0 | -245 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 64 | 0 | -64 | ||
Totaal programma | 10.353 | 626 | -9.727 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Begroting 2019 | 6 | 28 | 22 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 0 | 245 | 245 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 88 | 128 | 40 | ||
Totaal programma | 94 | 401 | 307 |